Veilig heen en terug met het openbaar vervoer! Wat doe je bij een ongeval?

Iedere ochtend de bus, tram, trein of metro nemen. Het is voor velen dagelijkse kost. Maar wat moet je eigenlijk doen van zodra jouw vervoersmiddel in een ongeluk verzeild raakt? We brengen dit in kaart zodat je weet waar je staat als zwakke weggebruiker!

Voor- en nadelen van het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer heeft zijn voor- en tegenstanders. Begrijpelijk! Maar wat zijn nu precies de voor- en nadelen van een dagelijkse rit met de bus of trein? We sommen ze even op!

De voordelen van het openbaar vervoer:

  • Een rit vormt geen nutteloze tijdsbesteding.
  • Je hebt keuze uit tarieven op maat, die de kosten beperken.
  • Het is een vlotte manier om je te verplaatsen, zonder zelf héél alert te hoeven zijn.
  • Bij werknemers wordt een abonnement op het openbaar vervoer vaak terugbetaald.

De nadelen van het openbaar vervoer:

  • In de piekuren is het soms heel druk, waardoor je soms geen plaats vindt om te zitten.
  • Sommige ritten worden afgeschaft of ondervinden vertraging.
  • Afhankelijk van het station en de locatie waar je moet zijn, kan de afstand vrij groot zijn tussen eindhalte en bestemming. Waardoor je soms nog even onderweg bent nadat je rit erop zit.

Hoe moet je handelen bij een ongeval?

Iedereen die zich met het openbaar vervoer verplaatst, is een zwakke weggebruiker. Dat wil zeggen dat je automatisch extra bescherming krijgt in case van een ongeval. Elke openbare vervoersmaatschappij is dan ook verplicht om een verzekering voor passagiers aan te gaan. Stel je even voor: de buschauffeur remt hevig, waardoor je een verkeerde val maakt. Wat moet je doen?

  • Meld dit voorval bij de bestuurder in kwestie. In het geval van (ernstige) kwetsuren laat dit controleren door je huisdokter.
  • Specifieer je rit door informatie te verzamelen over plaats, tijdstip en maatschappij.
  • Meld het incident bij de vervoersmaatschappij in kwestie, en stel hen - indien je dit wenst - aansprakelijk voor jouw persoonlijke schade.